Sunday, December 30, 2012

[Jejak] Saloma

Abang Ramlee, Piano dan Biolamu Tetap Seperti Dulu

PUAN Sri Salmah binti Ismail atau lebih dikenal Saloma adalah aktris film Malaysia dan seorang penyanyi ternama di masanya. Dia adalah istri ketiga dari aktor film, sutradara, penyanyi, dan penulis lirik Tan Sri P Ramlee. Lahir 22 Januari 1935 di Pasir Panjang-Singapura dan meninggal 25 April 1983 di Assunta Hospital, Petaling Jaya, Selangor-Malaysia.

Saloma

Lagu-lagu yang dinyanyikan biduanita molek ini antara lain ‘’Mengapa Dirindu’’, ‘’Kain Songket’’, ‘’Bunga Tanjung’’, ‘’Hilang Terang Timbul Gelap’’, ‘’Perwira’’, ‘’Tiru Macam Saya’’, ‘’Inang Baru’’, ‘’Bila Larut Malam’’, ‘’Keroncong Singapura’’, ‘’Tiga Abdul’’, ‘’Aci Aci Buka Pintu’’, ‘’Lagu Anak Rantau’’, ‘’Bila Hati Telah Retak’’, ‘’Tari Silat Melayu’’, ‘’Bossanova’’, ‘’Selamat Hari Raya’’, ‘’Kuala Lumpur’’ dan ‘’Kelohan’’. Sedang lagu duet bersama suaminya antara lain ‘’Gelora’’, ‘’Malam Ku Bermimpi’’, ‘’Burung Pungguk’’, ‘’Di Mana Suara Burung Kenari’’, ‘’Hancur Badan di Kandung Badan’’, ‘’Joget Malaysia’’, ‘’Rukun Islam’’, ‘’Sri Bulan’’, ‘’Jikalau’’, ‘’Ku tahu’’, ‘’Bahagia’’, ‘’Saat yang Bahagia’’, ‘’Dalam Air Terbayang Wajah’’ dan ‘’Sedangkan Lidah Lagi Tergigit’’. Sementara itu, film yang dibintanginya yakni Ahmad Albab, Seniman Bujang Lapok, Ragam P Ramlee, Sabaruddin Tukang Kasut, Bila Hati Telah Retak dan Si Tanggang.

Saloma sendiri mulai menyanyi pada usia tujuh tahun dan menjadi penyanyi profesional pada usia belasan tahun. Asalnya, dia menyanyi secara kebetulan dan banyak belajar menyanyi gaya nyanyian Ella Fitzgerald. Saloma lebih cenderung sebagai penyanyi berbanding sebagai sebagai aktris film. Mulanya, Saloma mengasah bakat bersama Orkes Fajar Murni pimpinan Yusof Osman. Lagu Pandang Kasih ciptaan Rahmat Ali membawa tuah kejayaan awalnya sebagai penyanyi. Beliau pernah menyertai Panca Sitara pada 1960-an.

Pada 28 September 1959, beliau kembali ke Singapura dari Vivacious, AS setelah tamat menyanyi di sebuah klub malam di Australia. Di Australia, dia menyanyi di beberapa klub malam seperti Oriental Hotel, Melbourne dan disiarkan di televi di sana. Seterusnya dia menandatangani kontrak menyanyi di klub malam Tanglin - Golden Venus. Saloma berhasrat menyanyi di AS dan Eropa. Dia juga pernah menyanyi di Ocean Park Hotel dan Percy Proctors band.

Sepanjang hidupnya, Saloma menikah sebanyak tiga kali dan suami-suaminya antara lain Allahyarham AR Tompel, Kaswan Yusak dan P Ramlee. Hasil pernikahan Saloma dengan Tan Sri P Ramlee tak dikurniakan anak dan sebaliknya Saloma dikurniai seorang putera, Armali hasil perkawinan pertamanya dengan Allahyarhan AR Tompel. Sepanjang bergelar anak seni Puan Sri Saloma telah menyanyikan hampir ratusan buah lagu di samping dianugerahi pelbagai gelar antaranya Ahli Mangku Negara (AMN) oleh Yang Dipertuan Agong ke- 5, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah. Puan Sri Saloma menghembuskan napas terakhir akibat mengidap demam kuning.

Untuk menghargai sumbangannya dalam bidang seni, Puan Sri Saloma dianugerahi gelar Biduanita Negara oleh Kerajaan Malaysia.

Berikut sajak Saloma yang dibacakannya setelah kepergian P Ramlee menghadap Sang Khaliq.

Keluhan Hati Saloma - 1975

Abang Ramlee
Sejuk Tanah Ampang di redup petang
Rimbun daun tembusu memayungi pusara mu
Germersik bisikannya menyambutku
Seakan terdengar suara abag
Dalam syahdu di sayap angin lalu

Abang..
Ku simpan sendu di lapis hati...
Ku keringkan air mata Kuala Lumpur yang sepi
Piano dan biaolamu tetap seperti dulu
Rumah kita dan alam seni lah duniaku
Tiap pagi Jumaat mengusapi rindu
Membacakan Fatehah di nisan pusara mu

Kenanganku..
Adalah juga kenangan masyarakat
Seniman seniwati dan para sahabat
Yang merasa terhutang budi kerana pimpinan Abang Ramlee..

Melalui sejuk tanah Ampang
Melalui rimbun senyum tembusu
Melalui wangi kuntum kemboja
Hmmm.. berkat keramat selendang putihku
Yang Abang belikan dulu...
Semoga abang mendengar bisikan kenangan
Dari sebuah lagu kesayangan ciptaan Abang Ramlee ku
Dalam rindu kasih suara isterimu..

Damai kekasihku di pusaramu
Sejuk tanah Ampang di redup petang
Angin lalu bisikan lah oh rinduku
Dalam lagu kesayangan oh abangku...(berbagai sumber/fed)


Sumber: Riau Pos, Minggu, 30 Desember 2012

No comments: